Klantdata verrijken: wat zijn de mogelijkheden?

Wanneer wij het hebben over klantdata verrijken, dan bedoelen we simpelweg het uitbreiden, opschonen en ordenene van jouw klantdata. Dit, zodat je helemaal klaar bent voor jouw (aankomende) campagnes. Het is namelijk vanzelfsprekend dat je daar wellicht als online marketeer (of andere professional) geen tijd voor hebt. Door jouw klantdata te verrijken wordt de data eigenlijk een stuk waardevoller gemaakt. Dit is interessant voor bijvoorbeeld gerichtere marketingactiviteiten, maar ook het verbeteren van service of het inzetten op klantenbinding.  

Dataminig

Een van de mogelijke manieren om data te verrijken is door datamining uit te voeren. Hierbij gaat men op zoek naar verborgen patronen. Er wordt door verschillende professionals in jouw data ‘gegraven’ wat verrassende resultaten kan bieden. Zo wordt er gezocht naar statistische verbanden en worden onderliggende patronen zichtbaar. De inzichten die hieruit voortkomen kun je vervolgens weer inzetten bij je marketingcampagnes of aan een klantprofiel,

Aangezien dit best een lastige opgave kan zijn, is het soms handig om het verrijken van klantdata uit handen te geven. Zo zijn er diverse organisaties die zich hier fulltime mee bezig houden, en met recht ook specialist zijn op dit gebied.

Waarom zou je je klantdata verrijken?

Dit is een veelvoorkomende vraag. Maar eigenlijk heel simpel te beantwoorden: niemand wil toch geld uitgeven aan verkeerde marketingcampagnes door incomplete klantdata? Het laten verrijken van je klantdata mag dan wel geld kosten (mocht je dit uitbesteden), maar je krijgt het er dubbel en dwars voor terug. Zo zien we met regelmaat dat het aantal bestellingen en aanvragen na het verrijken van data ontzettend toeneemt.

Delen van resultaten

Om het gemakkelijk te houden adviseren wij om gebruik te maken van een makkelijk leesbaar marketing dashboard. Data verrijken is niet voor iedereen even makkelijk om te begrijpen, maar het is wel heel interessant om de resultaten hier van te kunnen delen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *