Wat is een lesplan en hoe maak je er een?

Een lesplan is de dagelijkse handleiding van een leraar voor wat studenten moeten leren, hoe het zal worden onderwezen en hoe het leren zal worden gemeten. Lesplannen helpen leraren om effectiever te zijn in de klas door een gedetailleerd overzicht te geven voor elke lesperiode. Dit zorgt ervoor dat elk beetje lestijd wordt besteed aan het onderwijzen van nieuwe concepten en het voeren van zinvolle discussies – niet om het meteen uit te zoeken!

De meest effectieve lesplannen hebben zes belangrijke onderdelen:

  • Lesdoelen
  • Gerelateerde vereisten
  • Lesmateriaal
  • Lesprocedure
  • Beoordelingsmethode
  • Les Reflectie

Omdat elk onderdeel van een lesplan een rol speelt in de leerervaring van je leerlingen, is het belangrijk om ze te benaderen met een duidelijk plan in gedachten. Inspirerend lesmateriaal kan hier zeker bij helpen.

Lesdoelen

Lesdoelen geven aan wat studenten kunnen doen na het voltooien van de les. Met deze doelstellingen kunt u gemakkelijk zien of uw les uw studenten effectief nieuwe concepten en vaardigheden heeft geleerd. Het kan overweldigend zijn om specifieke afhaalrestaurants voor een les vast te leggen, maar je kunt het proces in stappen opsplitsen om het in een handomdraai te doen! Ten eerste kunt u uw lesdoelen het beste zien als doelen voor uw klas en leerlingen. Een van de meest populaire strategieën voor het stellen van doelen zijn de ‘SMART’-criteria, die ervoor zorgen dat doelen gericht zijn.

Lesmateriaal

Het derde deel van je lesplan is de lijst met materialen die je nodig hebt om de les te geven en de resultaten van leerlingen te meten. Dit gedeelte bereidt je voor op het dagelijks geven van je lessen. Zonder deze lijst kunt u per ongeluk vergeten een belangrijk document af te drukken of uit te loggen bij het gedeelde laptopkarretje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *